Så ska du träna rumpan!

Är det lätt hänt att man glömmer bort att träna rumpan på gymmet? Eller är det lätt hänt att glömma gå till gymmet? Det är lugnt, för det lätt att ordna hemma. Det är inte så mycket som behövs för att man ska kunna träna enskilda muskler hemma. Man behöver inga redskap, bara ett stabilt underlag, en träningsmatta är perfekt om du har det. Rumpan ser man själv sällan, ibland kan den bli väldigt platt för att vi sitter dagarna i ända. Många vill ha en rund, fast rumpa att fylla sina snygga jeans, eller byxor med. Även om inte du ser din rumpa, gör andra det. Så träna på! Här kommer tre bra övningar som du kan träna rumpan hemma:

Tre sätt träna rumpan

1. Hunden: ställ dig på alla fyra på golvet. Gärna på en träningsmatta för dina lnän.. Håll händerna raka under axlarna. Dina knän raka under höfterna. Lyft sedan den ena armen och motsatt ben rakt ut, antingen rrakt bak - och armen rakt fram, eller rakt ut åt sidan, liksom armen sträcks rakt ut åt sidan. Håll så en stund, och byt motsatt arm mot motsatt ben. Upprepa och gör det 10-15 gånger per ben. Vila emellan.

2. Böj på benen. Ställ dig framför en stol. Det är viktigt att du står rakt och har en stark hållning. Luta dig framåt och ned som om du skulle sätta dig på stolen. Precis då du känner rumpan nudda stolen ställer du dig upp igen. Upprepa det ungefär tio gånger per ben.

3. Lägg dig på träningsmattan. Knäna mot taket, böjda. Sträck dina armar rakt ut. Sedan lyfter du höften så högt du kan. Benen brett isär men inte så brett att du tappar balansen. Du kan med fördel trycka med händerna på sätesmusklerna – detta för att väcka och aktivera dem. Upprepa 10-15 gånger. Lycka till!

17 sep 2017